Sunday, August 29, 2010

baca buku Sc


Salam Ramadhan..
nmpaknye mlm ni msuk mlm ke 19 berpuase.
mari kira jari..bp hari lagi mau raye?
yerr..betuuullllll...11hari...
bp hari lagi aku nak blik tanah melayu kawan2??
yer betuuulllll...
kurang dr 5hari yer..
dah tentu aku dah mcm xtentu arah ni..
hati melonjak thp maksima..
kiranye bagilah ape keje skalipon aku sgup buat sbb mud sgt baeekk..
mud dah nak balik..
tu sudah semestinye berlaku..
jasad di srwak..hati sudah bersantai di n9..huyehh!
tq encik gb yg luluskan crk aku walupon berganti!
alhamdulillah..sume klas ganti sudah selesai!
yehhhhhhhhhhhh!
hebat cgu lynda!


ok..
mari kupas tajuk entry kali ni.
ni salah 1 hobi aku tatkala kebohsanan di sekolah menunggu turn msk kelas..
ni juga hobi aku semasa menunggu trafik lampu merah ke hijau..
ni jugak hobi aku sejak zaman berzaman.
mak kata aku ulat buku?
uisshhh..mak tipu..mak kan lahirkan manusia comel ni..mane plak ulat!
ulat mane pandai baca buku..
buku pon xpenah berulat..kecuali buku yg jarang dibaca lah
......
toottt......pe daaa cgu..ulat buku tu maknenye org yg xlekang ngn buku!
mcm kamu lah cikgu!
aku suka sekali bc buku
dlm bilik aku mmg dh mcm mini library plak!..
tahniah aku berjaya wujudkan my mini library dlm bilik sendiri..
tak caya tnye encik tunang aku yg penah tmpang solat bilik aku!..
ehehee...dia pon terkujat!
sbb ape?
byk sekali buku berunsurkan SCIENCE!
Hahaa..kalo tak, takkan aku jd cikgu Science..
kalo tak, tak kan aku study Science 3thn kat uni dulu kan..
aku si pencinta Science!
mmg pon!
sgt seronok tau study science!
kite dpt tau mcm2...
saiz otak kite?..saiz jantung kite?.mcm mane bunga membiak?..mcm mane bumi berputar?..
kenapa kulat tumbuh?mcm mane nak buat tapai?
mcm mane bunga berbunga?mcm mane lalat bertelur?
kenapa botol kemek?kenapa kapal tak tenggelam?
kenapa kite lapar?mcm mane nak tgk bayang2?mcm mane rupa darah?kenapa aku tinggi?kenapa kau pendek?..kenapa aku lawa?
kenapa kite demam?...
haiissshh..mcm2 lah kann??...
malah mcm mana aku, kau,dia dan mereka-mereka semua terbentuk smpai ler ke proses lahir ke muka bumi di pon aku dah de blaja tu...
sume tu percuma aku dpt bile aku baca sume buku SCIENCE tau!..
ms kat Uni dulu aku study semua pasal Science tu..
sgt seronok sbb aku mencintai ilmu Science..
apakan daya rezeki ku ke bidang pendidikan dn tidak sampai menjadi doktor mahupon scientist yg ku idam2kan..
tapi aku puas hati,
sbb sekurang2nye aku dpt mencurahkan semua ilmu sc aku di Uni dulu dlm bidang pndidikan ni
lagi2 aku dpt opsyen Sc juga ms kat IPRM..wah..lucky lyndy!
selalu jg aku eksyen depan en.tunang bile sesuatu berkaitan sc yg kami debatkan..
ahaaaa...aku pasti menang!
Science adalah ilmu kehidupan!
harus semua tahu..tanpa Science kite xdpt kenal kehidupan!
Science penting!
penah dgr x?
tak semua guru bkn Sc boleh mengajar ilmu Sc...tetapi semua guru Sc boleh mengajar semua matapelajaran !..(kecuali agama)
ehee..jgn marah guru2 bukan sc..
tapi xcaye cube suh cgu bm aja sc?
ada bran???
tp kalo suh aku aja english aku mmg xbrannn..
tkot nnt ajaran sesat dong!!
lalalaa....


buku ini sgt best!..i likeeeee...


sape2 nak jd angkasawan?


cemane ek bunga ros membiak???




yyeaahhh..ni pon best!



earth science?...menarik!




2 comments:

Nizar said...

ehem. aku bkn opsyen sc kat IPRM tp bleh je ngajor sc. jd tmpt rujukan cikgu sc kat limbang tu lagi.. haha

Lynda said...

alah yu....jgn ler bocor rahsia i..hihi...hehehe..