Wednesday, December 23, 2009

Masa depan akan dtg dgn sendirinya!



Salam~~

2-3 hari ni mls berganda nak menulis ape2 dlm blog ni..sbb ape?..ntah!..xbersebab!!..Tiba2 terbaca La Tahzan (bukan Tarzan ok) dan terasa nak write sesuatu..topic yg menarik tadi ialah MASA DEPAN AKAN DTG DGN SENDIRINYA..

Betullah ape yg tercatat dlm buku kecik tu..Masa depan akan dtg dgn sendirinye..Erm..jadi jgn lah kite lakukan sesuatu sebelum tiba masanye.Mahu ke kite lihat bayi yg belum cukup kandungan tu dilahirkan?..atau sanggupkan kite petik buah mangga yg baru nak berbuah msih hijau lagi?..tanpa menunggu buah itu masak dgn sendirinye baru kite petik..(pada sy elok la kite petik buah tu n then kite peram..jdi masaknye buah tu masak yg tak berulat kan??)..errm..pape jer..

Yg sy nk sharekan sedikit..kadangkala kite manusia sgt2 risau untuk menempuhi hari2 yg belum kite tempuhi..Hari esok adalah seuatu yg belum nyata dan dapat diraba; belum wujud dan tidak mempunyai rasa dan tidak memiliki warna.Kita tidak tahu.kita belum dapat merasakan lagi bagaimana terjadinye hari esok, ape terjadinye esok..malah kite juga belum tahu samada kita ada atau tidak esok!..Renungkan...

Lalu mengapa kite perlu menyibukkan diri kita dgn hari esok?mencemaskan diri kita dgn kesialan-kesialan yg mungkin kan terjadi padanya??Memikirkan kejadian-kejadian yg akan berlaku??..meramalkan bencana2 yg bakal ada didalam nye?..Mengapakah??Bukankah kita secara zahirnye tidak dpt mengetahui apakah kite akan merasai atau tidak hari esok yg kite sibukkan itu!...dan kite juga tak tahu hari esok kita itu berwujud keburukan atau kebaikan??..kita sebagai manusia selalu bersifat WASPADA. benarkah??atau kite terlalu berhati2 menghadapi hari esok?..Renungkann...

Kita selalu merasa risau yg tidak2 pada hari esok yg kita tidak tahu bagaimana wujudnya..padahal hari yg telah wujud ini kite tidak pon menghargai perginye..Ermm..kite sering membuat ramalan yg bukan2, perkhabaran seperti kelaparan, wabak penyakit,kemerosotan ekonomi dan sebagainye..padahal itu semua adalah sebahgian dari kurikulum yg di ajarkan di sekolah2 syaitan! (ambil sket ayat2 buku td)

Mereka yg menangis sedih menatap masa depan adaalah mereka yg merasakan merekalah org yg akan kelaparan hidupnye, menderita hidupnya!..Jgan lah kite meratapi masa depan yg mmg kite tak tahu bagaimana munculnye.Biarkan hari esok datang dengan sendirinye dan jgn lah kite menanyakan kabar beritanya..serta,jgnlah kite menunggu hari itu.Sbb hari ini anda sudah sgt sibuk! Jika anda hairan, maka lebih menghairankan lagi org2 yang berani menebus kesedihan suatu masa yang belum tentu matahari terbit didalamnya dgn bersedih pada hari ini.Oleh kerana itu, hindarilah daripada berangan2angan sesuatu yg berlebihan! sekian.




(",): sila jgn berfikir sesuatu yg buruk lagi wahai cik penulis!..be strong! be positive!..semua org diberi kekuatan untuk apa jua keadaan!..u go girl!

No comments: